Wypadaniem dysku nazywamy potocznie przepuklinę krążka międzykręgowego (tarczy międzykręgowej). Jest to struktura o kształcie pierścienia, która zapobiega ocieraniu się o siebie poszczególnych kręgów. Pełni funkcję amortyzującą i zapewnia ruchomość kręgosłupa. Kiedy dysk wysuwa się i zmienia swoje normalne położenie, uciska rdzeń kręgowy i nerwy zlokalizowane w jego okolicy. Wypadnięcie dysku jest powszechnie występującym schorzeniem, które powoduje silny ból promieniujący w stronę pośladków, ud i łydek.

Każdego roku wiele osób cierpiących z powodu bólu powodowanego przez przepuklinę krążka międzykręgowego zwraca się o pomoc do lekarzy, fizjoterapeutów i chiropraktyków. Leczenie polega zazwyczaj na podawaniu środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych oraz na terapii manualnej, której popularną formą jest nastawienie kręgosłupa. W najcięższych przypadkach konieczne jest leczenie operacyjne. Jakie jednak są przyczyny tej dolegliwości?

Czynniki genetyczne i tryb życia

Przyczyny wypadania dysku są złożone, choć uznaje się, że podstawowym czynnikiem są uwarunkowania genetyczne. U jednych osób proces degeneracji tkanek tworzących strukturę krążków międzykręgowych postępuje szybciej, a u drugich wolniej. Schorzenie nie jest też wcale, jak zwykło się uważać, domeną osób w podeszłym wieku. Do gabinetów specjalistów coraz częściej zgłaszają się osoby młode, nawet poniżej trzydziestego roku życia. Szczególnie w ich przypadku istotną przyczyną, wywołującą stan chorobowy, jest niezdrowy tryb życia i nadmierne obciążenie kręgosłupa. Szkodliwa może być zarówno praca siedząca, jak i fizyczna. W przypadku tej pierwszej, kiedy cały dzień spędzamy przy biurku, łatwo o długotrwałe przyjmowanie niewłaściwej pozycji oraz nadmierne napięcie mięśniowe. Jeśli chodzi o pracę fizyczną, to szczególnie narażone są osoby, których praca wiąże się z wielokrotnym schylaniem i dźwiganiem ciężarów, co powoduje przeciążenia kręgosłupa. Czynnikiem ryzyka jest także unikanie aktywności fizycznej i BMI wskazujące na nadwagę lub otyłość.