Ból pleców doskwiera wielu osobom i jest niezwykle uciążliwy, utrudniając normalne funkcjonowanie. Najczęściej występuje w środkowej części kręgosłupa lub w dolnym odcinku lędźwiowym. Może to być spowodowane przeciążeniami lub nadmierną masą ciała, lecz często wywołane jest też przyjmowaniem nieprawidłowego układu ciała podczas snu, dźwiganiem ciężkich przedmiotów czy długą pracą w pozycji siedzącej. Tego typu dolegliwości utrudniają podejmowanie się aktywności, ale i wiążą się z odczuwaniem dyskomfortu nawet podczas niewielkiego ruchu. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji?

Przyjęcie odpowiedniej pozycji

W momencie, w którym pojawia się silny ból pleców, należy przyjąć odpowiednią pozycję ciała. Pozwoli to na zmniejszenie napięcia mięśni, a przez to złagodzenie odczuwanych dolegliwości. Jednym z najskuteczniejszych manewrów jest pozycja krzesełkowa, która polega na położeniu się na wznak oraz ułożeniu ugiętych nóg na krześle lub łóżku, tak by zginały się one pod kątem prostym. Pomoże to w szczególności na dyskomfort w odcinku lędźwiowym. Dobrym pomysłem jest również ułożenie embrionalne, a więc ustawienie się na boku i przyciągnięcie nóg do brzucha. Dla wygody warto wstawić wtedy między uda i kolana jakiś miękki przedmiot, jak poduszkę czy koc. Dodatkowo można także podłożyć zagłówek pod szyję, by maksymalnie odciążyć kręgosłup.

Gorąca kąpiel i kompresy

Z pewnością pomocna okaże się kąpiel w gorącej wodzie, do której warto dodać specjalną sól lub olejek eteryczny. Wpłynie to na rozluźnienie mięśni, dzięki czemu ból zniknie lub przynajmniej zostanie częściowo uśmierzony. W przypadku problemów z plecami pomagają także kompresy, które można wykonywać w dwóch wariantach – ciepłe lub zimne. Zarówno gorące, jak i chłodne okłady powinny zdecydowanie złagodzić odczuwane cierpienie. Jeżeli ból będzie powracał lub po prostu nie zniknie, to należy skontaktować się ze specjalistą, a więc fizjoterapeutą lub masażystą. Takie osoby mogą wykonać zabiegi, głównie związane z rozmasowywaniem okolic kręgosłupa, które z pewnością przyniosą ukojenie od tego typu problemów.