Fizjoterapia Uroginekologiczna

Fizjoterapia uroginekologiczna jest stosunkowo nową ścieżką w fizjoterapii. Koncentruje się na leczeniu zachowawczym problemów intymnych kobiet w każdym wieku.

Umów się na wizytę

Fizjoterapia uroginekologiczna jest stosunkowo nową ścieżką w fizjoterapii. Koncentruje się na leczeniu zachowawczym problemów intymnych kobiet w każdym wieku.

Fizjoterapeuta uroginekologiczny może Ci pomóc, jeśli cierpisz na wysiłkowe nietrzymanie moczu, parcia naglące, zaburzenie statyki (obniżenie) narządów miednicy mniejszej, endometriozę, miewasz bolesne miesiączki, Twoje stosunki seksualne są bolesne lub nie czerpiesz z nich satysfakcji.

Możesz zgłosić się także, jeśli po ciąży cierpisz na rozejście mięśni prostych brzucha, chcesz ocenić swoje blizny po cięciu cesarskim lub nacięciu / pęknięciu krocza, oraz gdy planujesz w bezpieczny sposób powrócić do sprawności fizycznej sprzed ciąży pod okiem specjalisty.

Terapia dobierana jest indywidualnie do Twoich potrzeb, na podstawie dokładnego wywiadu medycznego uwzględniającego Twój aktualny stan zdrowia, przebyte operacje, urazy, przebieg ciąż, porodów, choroby współistniejące, ocenę postawy ciała oraz po wykonaniu badania przez pochwę (per vaginum) pozwalające ocenić statykę (ułożenie) narządów miednicy mniejszej, wydolność dna miednicy oraz napięcie mięśniowe.

Zobacz co przygotowała dla Ciebie Sylwia Kusiak, nasza Fizjoterapeutka Uroginekologiczna:

Fizjoterapia uroginekologiczna / dna miednicy

Fizjoterapia uroginekologiczna / dna miednicy – zajmuje się leczeniem dysfunkcji dna miednicy takimi jak:

  • wysiłkowe nietrzymanie moczu i stolca
  • parcia naglące
  • obniżenie narządów miednicy mniejszej
  • bolesne miesiączki
  • bolesne współżycie
  • endometrioza
  • problem z osiągnięciem satysfakcji seksualnej.

W terapii dna miednicy wykorzystujemy:

  • terapię manualną
  • celowane ćwiczenia mięśni głębokich
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia rozluźniające lub wzmacniające
  • zmianę nawyków dnia codziennego.

Wizyta poporodowa

Jeśli jesteś po porodzie i niepokoją Cię zmiany, jakie występują w Twoim organizmie po ciąży możesz zgłosić się do fizjoterapeuty już 6 tygodni po porodzie (zaraz po wizycie u swojego ginekologa), czyli po zakończeniu połogu.

Co powinno Cię zaniepokoić?

  • Nietrzymanie moczu (wysiłkowe/parcia naglące), które występują po porodzie lub zdarzały się w trakcie ciąży
  • uczucie ciała obcego w pochwie
  • zdiagnozowane przez lekarza obniżenie narządów miednicy mniejszej
  • ból lub dyskomfort podczas stosunku
  • uczucie kłucia/ciągnięcia/ból w okolicy blizny po CC lub porodzie siłami natury
  • rozejście mięśni prostych brzucha, problemy trawienne (głównie wzdęcia i zaparcia).

Jeśli przed porodem miewałaś bolesne miesiączki lub chorujesz na endometriozę fizjoterapia może okazać się pomocna. Pomocy możesz szukać także w przypadku nawału mlecznego lub stanów zapalnych piersi.

 

Jeśli jesteś po porodzie, ale nie zauważasz u siebie żadnych dolegliwości również warto zgłosić się do fizjoterapeuty po połogu w celu oceny:

  • twoich mięśni oraz powłok brzusznych
  • statyię narządów miednicy mniejszej
  • blizn
  • Postawy ciała

Do Fizjoterapeuty warto się zgłosić również w celu dobrania ćwiczeń regeneracyjnych dla dna miednicy, oraz dla Twojego ciała w celu przygotowania go do roli Mamy i bezpiecznego powrotu do Twojej ulubionej aktywności fizycznej.

Profilaktyka jest niezwykle istotna, ponieważ badania pokazują, że u większości kobiet po ciąży (nawet po porodzie zakończonym Cesarskim Cięciem) stwierdza się pierwszy stopień obniżenia narządów miednicy mniejszej, który może występować bezobjawowo i dać o sobie znać dopiero przy kolejnej ciąży lub narastać z biegiem czasu.

 

Przebieg wizyty obejmuje zebranie dokładnego wywiadu medycznego z uwzględnieniem okresu ciąży oraz przebiegu porodu, ocenę postawy ciała oraz ewentualnych blizn, badanie funkcjonalne oraz badanie przezpochwowe, które pozwala ocenić funkcję mięśni dna miednicy, statykę narządów rodnych. Badanie przezpochwowe wykonywane jest za zgodą pacjentki.

Fizjoterapia w ciąży / przygotowanie do porodu

Jeśli jesteś w ciąży warto zgłosić się po rozpoczęciu II trymestru, jest to już bezpieczny czas kiedy możesz zacząć delikatną aktywność fizyczną (jeśli wcześniej nie byłaś aktywna) lub dobrać ćwiczenia do Twojego aktualnego stanu zdrowia i samopoczucia.

Ocena stanu dna miednicy już w ciąży pozwoli na przygotowanie Twojego ciała do porodu, uzyskanie lepszej świadomości swojego ciała oraz dna miednicy, dzięki temu będziesz w stanie czynnie i świadomie uczestniczyć w porodzie – zmniejsza to ryzyko pęknięcia krocza lub konieczności nacięcia i może pozytywnie wpłynąć na szybkość II fazy porodu.

Dodatkowo fizjoterapeuta pokaże Ci, jak pracować z oddechem, dzięki czemu Ty jak i Dziecko będziecie odpowiednio dotlenione. Warto, aby od 34 tygodnia fizjoterapeutka pokazała Ci, jak poprawnie wykonywać masaż krocza, co poprawi ukrwienie i elastyczność środka ścięgnistego (miejsce między wejściem do pochwy a odbytem), zmniejszając tym samym ryzyko pęknięcia/nacięcia, co równa się szybszej regeneracji po porodzie.

Rozejście mięśni prostych brzucha

Rozejście mięśnia prostego brzuchajest to utrata elastyczności kresy białej, która skutkuje rozstąpieniem dwóch brzuśców mięśnia prostego brzucha na boki.

Może objawiać się charakterystycznym stożkiem na linii mostek – pępek – spojenie  łonowe.

Terapia w rozejściu skupia się na poprawieniu Twojej postawy ciała, poprzez aktywizację osłabionych mięśni i mięśni dna miednicy oraz rozluźnieniu mięśni o wzmożonym napięciu, edukację ergonomii czynności dna codziennego w celu zapobiegania progresji rozejścia, naukę odpowiedniego toru oddechowego, dobraniu odpowiednich ćwiczeń oraz zastosowanie kinesiotapingu jako metody uzupełniającej terapię.

Na ocenę rozejścia mięśni prostych brzucha warto zgłosić się 6 tyg po porodzie.

Nietrzymanie moczu oraz obniżenie narządów miednicy mniejszej

Terapia skupia się na reedukacji dna miednicy, czyli przywróceniu jego fizjologicznych wzorców i funkcji, znormalizowaniu nieprawidłowego napięcia tkankowego, dobraniu odpowiednich ćwiczeń oraz nauczenia Cię ergonomii dna codziennego, czyli dbania o Twoje dno miednicy podczas wykonywania czynności dnia codziennego i pracy.

Przed dobraniem indywidualnej terapii, konieczne będzie zebranie dokładnego wywiadu medycznego, uwzględniającego przebyte w przeszłości operacje oraz urazy, choroby przewlekłe, przebieg ciąż i porodów oraz ocenę postawy ciała. W niektórych przypadkach warto wykonać także badanie przez pochwowe (per vaginam), które pozwoli ocenić stan Twojego dna miednicy, napięcie mięśniowe, położenie narządów oraz sprawdzenie, czy poprawnie wykonujesz zalecone ćwiczenia.

Badanie wykonywanie jest za Twoją świadomą zgoda i nie jest obowiązkowe.

Dobranie aktywności fizycznej w ciąży i połogu.

Z racji tego, że ciąża oraz połóg są dla kobiety czasem następujących zmian, Jej organizm potrzebuje specjalnego zaopiekowania.

Ważne aby aktywność fizyczna w ciąży i w pierwszych tygodniach po porodzie była dobrana indywidualnie do Twoich potrzeb, samopoczucia, aktualnego stanu zdrowia oraz Twoich możliwości.

Jeżeli nie ma przeciwwskazań do ograniczenia aktywności podczas ciąży, warto zadbać o jej odpowiednią ilość, ponieważ niesie to wiele korzyści zarówno dla rosnącego Dziecka, jak i Mamy.

 

Do pozytywnych skutków aktywności fizycznej u ciężarnej zalicza się:

  • wzmocnienie organizmu oraz odpowiednie przygotowanie do porodu,
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych spowodowanych przeciążeniami spowodowanymi ciążą,
  • rozciągnięcie oraz wzmocnienie mięśni o nieprawidłowym napięciu, zadbanie o dno miednicy, dzięki czemu jest większa szansa na ochronę krocza podczas porodu,
  • poprawa przemiany materii – skuteczna walka z zaparciami ciążowymi,
  • poprawa krążenia – zapobieganie obrzękom kończyn,
  • zapobieganie rozstępom,
  • zmniejszenie ryzyka porodu przedwczesnego lub ciąży przenoszonej,
  • poprawa dotlenienia dziecka dzięki zwiększeniu przepływu krwi przez łożysko i macicę.

Regularna aktywność w ciąży przekłada się także na lepszy przebieg porodu: lepsza wydolność oraz świadomość swojego dna miednicy, co umożliwia współpracę ze specjalistami na sali porodowej, kontrola oddechu podczas porodu, zmniejsza ryzyko zakończenia porodu cięciem cesarskim, zmniejsza bolesność skurczów partych oraz zmniejsza ryzyko pęknięcia lub konieczności nacięcia krocza.

Połóg jest okresem, kiedy Twoje ciało się regeneruje – aktywność fizyczna wpływa na poprawę samopoczucia, zwiększenie laktacji, szybsze gojenie ran poporodowych, wzmocnienie ciała oraz przygotowanie go do nowej roli.

Umów się na wizytę!

Chcę się zapisać