Styczeń to czas, gdy zaczynamy realizować postanowienia noworoczne. Jest to jednocześnie moment, w którym wiele osób po świętach, sylwestrze i jesiennej chandrze postanawia zadbać o swoje ciało. Wówczas zaczynamy biegać lub wybieramy się na siłownie, gdzie dźwigamy ciężary i próbujemy wyrzeźbić wymarzoną sylwetkę, by móc olśniewać już za 6 miesięcy na plaży w bikini.

Niestety większość z ludzi nie jest przygotowana do treningu siłowego, ponieważ nie nie ma właściwej mobilności, właściwej stabilizacji ani właściwej techniki. Dlatego nie powinny dziwić kontuzje, które mogą być częstym problemem.

Najczęstsze kontuzje w sporcie siłowym:

Ból stawu ramiennego
Jeśli po siłowni nigdy nie bolał Cię „bark”, to pierwszy rzuć kamieniem.
Staw ramienny ma bardzo mało połączeń kostnych, jego zasadniczą część stanowi torebka stawowa, mięśnie oraz ścięgna, dlatego też jest on bardzo wrażliwy na przeciążenia. Najczęstszą przyczyną bólu stawu ramiennego w sportach siłowych jest przeciążenie głównego stabilizatora tego stawu, czyli tak zwanego stożka rotatorów. Przyczyną przeciążenia stożka rotatorów są ćwiczenia na zbyt dużym ciężarze w stosunku do jego siły. Co prawda czasem możemy podnieść więcej, niż nasz stabilizator może wytrzymać, pierwszym objawem tego jest drżenie podczas podnoszenia ciężaru, kolejnym — ból w stawie ramiennym. Ten ból jest sygnałem, że należy jak najszybciej zwrócić się do fizjoterapeuty, gdyż schorzenie będzie postępować i może dojść np. do zerwania stożka rotatorów, co niestety kończy się operacją rekonstrukcyjną.

Ból przedramienia i stawu łokciowego
Ból stawu łokciowego to zazwyczaj objaw łokcia tenisisty lub golfisty. Może myślisz sobie, no tak, tylko ja nie uprawiam golfa ani tenisa, tylko chodzę na siłownię. Łokieć tenisisty i golfisty to tylko nazwy kontuzji, które paradoksalnie najrzadziej dotyka golfistów i tenisistów ze względu na profilaktykę, jaką stosują.

Jak można przeciążyć przedramię? Przedramię bierze udział w każdym ćwiczeniu na górne partie mięśni, stabilizuje lub pomaga w wykonywaniu ćwiczeń. Zazwyczaj wynika to z nieprawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń. Analogicznie do kontuzji stawu ramiennego bierzemy więcej, niż jesteśmy w stanie udźwignąć, przez co np. nie stabilizujemy dobrze stawu nadgarstkowego i podczas ćwiczeń w ostatniej serii na ostatnim powtórzeniu np. lekko wyginamy nadgarstek, aby sobie pomóc, co przeciąża zginacze lub prostowniki nadgarstka przy przyczepie tj. przy stawie łokciowym i dochodzi do bólu w tej okolicy.

Ból odcinka lędźwiowego
Temat znany chyba wszystkim, którzy kiedykolwiek mieli styczność ze siłownią. Jak zapewnić sobie ból odcinka lędźwiowego? Otóż w bardzo prosty sposób. Martwy ciąg ćwiczeń, które mogą zarówno zapobiegać kontuzjom odcinka lędźwiowego, jak i wywoływać bóle odcinka lędźwiowego. Przy martwym ciągu bardzo ważna jest mobilność stawów biodrowych. Wówczas odcinek lędźwiowy musi być przez cały czas prowadzenia ruchu wygięty w fizjologicznej lordozie (czyli z wypiętymi mocno pośladkami), a nie z kocim grzbietem. To drugie gwarantuje bóle w odcinku lędźwiowym ze względu na przeciążenia, jakimi w tym przypadku i w takiej konfiguracji ulega odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Analogicznie można podejść do większości ćwiczeń „na plecy” wiosłowanie ze sztangą nieprawidłowo wykonane także może wywołać ból odcinka lędźwiowego.

Jeżeli chcesz zdrowo i efektywnie ćwiczyć, zanim zaczniesz ćwiczyć siłę i sylwetkę, musisz spełnić dwa podstawowe warunki:
1. Mobilność – pełna ruchomość wszystkich stawów.
2. Stabilność – wyćwiczyć stabilizację głęboką stawów.